©2018 door Haaksbergen Centraal

Cultuur & Kunst

'Het Kulturhus' is een instituut waar meerdere organisaties en activiteiten onder één dak vertoeven, zoals theater, bibliotheek, dagbesteding en diverse cursussen. We willen de plaatselijke culturele verenigingen stimuleren tot zoveel mogelijk samenwerking en gebruik te maken van de bestaande accommodaties die ons dorp heeft.

Het is van belang dat er blijvend geld beschikbaar is om jongeren regelmatig kennis te laten maken met voorstellingen in het 'Kulturhus'. Werk van Haaksbergse kunstenaars moet ook meer in openbare gebouwen, zoals scholen en bibliotheken, worden tentoongesteld in wisselende samenstelling, zodat ook de jeugd beter kennis kan maken met verschillende vormen van kunst en cultuur.

Gemeenschapsvoorzieningen in Buurse en St. Isidorushoeve hebben een maatschappelijke en culturele functie. De leefbaarheid in deze kerkdorpen vraagt een actief beleid om de voorzieningen vorm te kunnen geven en in stand te houden.